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Quelle: Medline Abstract
Aliment Pharmacol Ther. 2008 Jul;28(1):154-61.
Probiotika senken Durchfallrisiko bei Kindern die Antibiotika
erhalten: Antibiotika töten bekanntlich nicht nur krankheitserregende
Mikroorganismen ab, sondern auch harmlose, bzw. sogar nützliche
Darmkeime. Dies führt relativ häufig bei Erwachsenen und Kindern
zu Durchfällen.
Seit einiger Zeit werden als Vorbeugungsmaßnahme, oder sogar als
begleitende Therapie von Durchfällen probiotische Keime diskutiert.
Bisher existieren aber nur wenige wissenschaftliche Belege dafür,
dass die sog. Probiotika tatsächlich so wirken, wie es die Hersteller
der Produkte versprechen.
Jetzt wurde die hier vorgestellte Studie in einem angesehenen
Fachblatt veröffentlicht, die zeigt, dass probiotische Milchsäurebakterien
vom Typ Lactobacillus rhamnosus (strains E/N, Oxy and Pen) bei
kleinen Kindern tatsächlich die Häufigkeit von antibiotikainduzierten
Durchfällen um rund die Hälfte reduzieren.


Die
vollständige englischsprachige Kurzversion dieser Studie
(sog. MEDLINE Abstract) finden Sie
hier
Ruszczynski
M, et al.
Clinical
trial: effectiveness of Lactobacillus rhamnosus (strains E/N,
Oxy and Pen) in the prevention of antibiotic-associated diarrhoea
in children.
Epub
2008 Apr 13. PMID: 18410562
Abstract
BACKGROUND: Convincing evidence that probiotic administration
can lower the risk of antibiotic-associated diarrhoea is limited
to certain micro-organisms.
AIM:
To determine the efficacy of administration of Lactobacillus rhamnosus
(strains E/N, Oxy and Pen) for the prevention of antibiotic-associated
diarrhoea in children.
METHODS:
Children (aged 3 months to 14 years) with common infections were
enrolled in a double-blind, randomized, placebo-controlled trial
in which they received standard antibiotic treatment plus 2 x
10(10) colony forming units of a probiotic (n = 120) or a placebo
(n = 120), administered orally twice daily throughout antibiotic
treatment. Analyses were by intention to treat.
RESULTS: Any diarrhoea (>or=3 loose or watery stools/day
for >or=48 h occurring during or up to 2 weeks after the antibiotic
therapy) occurred in nine (7.5%)
patients in the probiotic group and in 20 (17%)
patients in the placebo group (relative risk, RR 0.45, 95% confidence
interval, CI 0.2-0.9).
Three (2.5%) children in the probiotic
group developed AAD (diarrhoea caused by Clostridium difficile
or otherwise unexplained diarrhoea) compared to nine (7.5%)
in the placebo group (RR 0.33, 95% CI 0.1-1.06). No adverse events
were observed.
CONCLUSION: Administration of L. rhamnosus (strains E/N,
Oxy and Pen) to children receiving antibiotics reduced the risk
of any diarrhoea, as defined in this study.
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