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Quelle:
Fachblatt Neurology
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Schlafstörung
und Parkinson-Risiko: Patienten mit einer wenig bekannten
aber weit verbreiteten Schlafstörung (REM-Phase) haben ein
deutlich erhöhtes Parkinson-
und Demenz-Risiko
Italienische
Wissenschaftler konnten nun in einer an mehr als 100 Patienten
durchgeführten und im Fachblatt Neurology veröffentlichten
Untersuchung nachweisen, dass Personen deren REM-Schlafphasen
getört sind in einem Zeitraum von 12 Jahren ein um 52% erhöhtes
Risiko für die Entwicklung der Parkinson Krankheit (Morbus
Parkinson) und / oder einer Demenz haben.
Die mit extrem starken Bewegungen (exzessives stossen und
treten) und Schreien einhergehenden Schlafstörungen sind
vermutlich auf eine Degeneration jener Nervenzentren des
Hirnstamms zurück zu führen, die den Schlaf regulieren.
Mehr
zum Thema Schlaf finden Sie
hier
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Die
vollständige englischsprachige Kurz-Version dieser Studie
finden Sie
hier
Die
vollständige englischsprachige Vollversion dieser Studie
finden Sie
hier
Published
online before print December 24, 2008
(Neurology 2008, doi:10.1212/01.wnl.0000340980.19702.6e)
Quantifying the risk of neurodegenerative disease in idiopathic
REM sleep behavior disorder
R. B. Postuma MD*, J. F. Gagnon PhD, M. Vendette BSc, M. L. Fantini
MD, J. Massicotte-Marquez PhD, and J. Montplaisir MD, PhD
From the Centre d'etude du sommeil (J.F.G., M.V., J.M.-M.,
J.M., R.B.P.), Hopital du Sacre-Coeur, Montreal; Department of
Neurology (R.B.P.), McGill University, Montreal General Hospital,
Montreal, Quebec; Département de psychiatrie (J.F.G., J.M.), Université
de Montréal, Canada; and Sleep Disorders Center (M.L.F.), Department
of Neurology, Università Vita-Salute San Raffaele, Milan, Italy.
Objective: Idiopathic REM sleep behavior disorder (RBD)
is a potential preclinical marker for the development of neurodegenerative
diseases, particularly Parkinson disease (PD) and Lewy body dementia.
However, the long-term risk of developing neurodegeneration in
patients with idiopathic RBD has not been established. Obtaining
an accurate picture of this risk is essential for counseling patients
and for development of potential neuroprotective therapies.
Methods: We conducted a follow-up study of all patients
seen at the sleep disorders laboratory at the Hôpital du Sacré
Coeur with a diagnosis of idiopathic RBD. Diagnoses of parkinsonism
and dementia were defined according to standard criteria. Survival
curves were constructed to estimate the 5-, 10-, and 12-year risk
of developing neurodegenerative disease.
Results: Of 113 patients, 93 (82%) met inclusion criteria.
The mean age of participants was 65.4 years and 75 patients (80.4%)
were men. Over the follow-up period, 26/93 patients developed
a neurodegenerative disorder. A total of 14 patients developed
PD, 7 developed Lewy body dementia, 4 developed dementia that
met clinical criteria for AD, and 1 developed multiple system
atrophy. The estimated 5-year risk of neurodegenerative disease
was 17.7%, the 10-year risk was 40.6%, and the 12-year risk was
52.4%.
Conclusions: Although we have found a slightly lower risk
than other reports, the risk of developing neurodegenerative disease
in idiopathic REM sleep behavior disorder is substantial, with
the majority of patients developing Parkinson disease and Lewy
body dementia.
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